DU MEILĖS KELIAI
XXXI eilinis sekmadienis
Įst 6, 2-6; Ps 117, 2-51;
Hbr 7, 23-28; Mk 12, 28b-34
I. „Klausykis, Izraeli! VIEŠPATS yra mūsų
Dievas, vien tik VIEŠPATS. Mylėsi Viešpatį, savo Dievą, visa širdimi, visa
siela ir visomis jėgomis. Paimk į širdį šiuos
žodžius, kuriuos tau šiandien įsakau. Įdiek juos savo vaikams. Kartok
juos, kai esi namie ir kai keliauji, kai guliesi ir kai keliesi. Prisirišk
juos kaip ženklą ant rankos. Tebūna jie kaip žymė tau ant kaktos. Užsirašyk
juos ant durų staktos savo namuose ir ant vartų“ (Įst 6, 4-9).
Tai pirmojo skaitinio tekstas, kuris yra
vienas svarbiausių Biblijoje. 4 ir 5 eilutės yra Izraelio tikėjimo
išpažinimas. Jį dar labiau sureikšmino ir sutvirtino Jėzus, 5 eilutę
pacituodamas Naujajame Testamente. Šis Įstatymas Dievo duotas izraelitams,
žydams, tačiau daug ką sako ir mums – pateikia esmines, principines ir
praktines nuorodas.
Pakartoto
Įstatymo knygoje surašyta daug įstatymų.
Penktame skyriuje pakartojamas Dekalogas, o per visą knygą išsibarstę
daugybė kitų Izraelio tautai skiriamų nuorodų ir paliepimų. Matant tai, kyla
natūralus klausimas: kaip gali Dievas šitiek iš žmonių reikalauti? Kokią jis
turi teisę?
4 eilutėje aiškiai pasakyta: Viešpats yra
mūsų Dievas, vien tik Viešpats. Jis vienintelis toks, išskirtinis.
Kodėl? Nes Jis vienintelis yra visko Kūrėjas. Vienintelis – be jokios
konkurencijos! Todėl viskas priklauso Jam – absoliučiai viskas! Jis
yra visa ko Savininkas ir turi visas teises į Savo nuosavybę, taigi ir į mus.
Tad Jo autoritetas mums yra visiškai neabejotinas
dalykas. Tiesa, Biblijoje yra keletas vietų, kur kai kurie asmenys
diskutuoja su Dievu dėl Jo sumanymų (pavyzdžiui, Abraomas dėl Sodomos ir
Gomoros). Taip pat tam tikra diskusija su Dievu galima laikyti ir mūsų
maldas. Tačiau Dievas su niekuo nediskutuoja apie Savo teises, apie
tai, ką gali ir ko negali. Jis gali reikalauti ir daryti ką tik nori. Jobo
priekaištai Dievui susilaukia rimto atkirčio – Dievas iš karto jam primena
sukūrimą: kur tu buvai, kai Aš...? (nuo 38 skyriaus). Žinoma, kad Jobo tuo
metu dar nė kvapo nebuvo, tad jis neturi ir teisės nurodinėti.
Biblijos Dievas turi teisę ir į žmonių širdis,
kitaip tariant, į visą asmenį, visą žmogų (5 eilutė) – nes Dievas jį sukūrė. Jo
autoritetas viršija visus kitus Jo Paties paskirtus žemiškuosius autoritetus,
tokius kaip tėvų, valstybės. Šių autoritetas yra ribotas, o Dievo – neribotas
ir viršesnis už jų. Dievo autoritetas apima visą kūriniją ir visas jos gyvenimo
sferas.
Dievas
yra suverenus viso pasaulio Viešpats, todėl mes turime Jo pagarbiai bijoti (žr. Įst 6, 2) ir Jį gerbti. Tačiau reikia
pabrėžti, kad Dievo autoritetas mums labai į naudą, nes Jis palaiko mūsų
gyvybę ir ilgą, laimingą gyvenimą (Įst 6, 2; 5, 33; 6, 24; 7, 12-16).
Dievo autoritetas yra patikimas autoritetas. Tai
vienas didžiausių Jo skirtumų nuo to meto pagoniškų dievų. Antikos dievai
nebuvo visagaliai, buvo smarkiai sau prieštaraujantys, veikiami nuotaikų
kaitos, nenuspėjami, klastingi. Todėl nieko nuostabaus, kad dėl šitokio
netobulumo jų tiek daug reikėjo. Prie šitokių dievų neprisirišdavo ir daugumos
to meto žmonių širdys. O Biblijos Dievas yra galingas Dievas ir laikosi
visko, ką pažadėjęs. Jis nekeičia Savo nuomonės ir Pats nesikeičia, todėl
mes galime Juo pasitikėti.
Šiandien moderniame pasaulyje mūsų Viešpačiui
atsiradę daug konkurentų. Nes šiandien Dievas mums yra ne tik Tas, Kuris
gyvena bažnyčioje, prie altoriaus. Jei šitaip būtų, tai dar visai neblogai,
nes 80 proc. lietuvių save laiko krikščionimis, todėl reiškia, kad jie
išpažįsta teisingą Dievą. Tačiau, ko gero, taip nėra. Mat jau Liuteris
pastebėjo, kad širdimi galima prisirišti ne tik prie Viešpaties, bet ir prie
daug ko kito. O „kam pavedi savo širdį ir kuo pasikliauji, tas ir yra
tavo Dievas“ („Didysis katekizmas“). Galėtume pridurti: kam
paklūstame, kas nulemia mūsų sprendimus, tas yra mūsų Dievas.
Kas lemia mūsų sprendimus? Kokiais autoritetais
mes pasitikime ir jiems paklūstame? Vienas iš labai populiarių dievų
šiandien yra, kaip įsirengti namus, kaip susisodinti gėles, netgi kaip
tvarkytis visą gyvenimą!
Sunku patikėti, bet grįžta ir senovės antikos
mėnulio dievas. Ne vienuose namuose, ko gero, dabar kabo mėnulio
kalendorius, nurodinėjantis, kada ką sėti, sodinti ir persodinti. Ar bent
vienas tokį turintis nors truputį suabejojo, ar tikrai tai tiesa? Pamirštame,
kad pačioje Pradžios knygos pradžioje parašyta, jog ne žvaigždės reguliuoja
augimą, o Viešpats, tik Viešpats Dievas! Mėnulis ir žvaigždės nėra jokie
dievai ir neturi mums jokio autoriteto.
Galime šiandien kalbėti apie širdies prisirišimą
– pinigams (įprasčiausias stabas pasaulyje). Šiandien šis dievas
praturtėjęs antrąja puse, patraukliąja savo bendražyge – karjera.
Dabarties šūkis: „Siek karjeros!“ Kiek įmanoma greičiau,
efektyviau, kiek įmanoma didesnės (kitaip tariant, uždirbk kuo daugiau pinigų)!
Žinoma, viena vertus, karjera nieko blogo. Gabūs, gerai išsilavinę žmonės turi
kilti. Problema atsiranda tuomet, kai karjera ima lemti mūsų sprendimus, kai
mes imame šokti pagal jos dūdelę. Kai karjera tampa mūsų autoritetu.
Tada ši dievaitė taria: neskirk tiek laiko savo vaikams; geriau visai jų
negimdyk, jie tau tik trukdys. O mes apžavėti pamirštame, kad pačioje Pradžios
knygos pradžioje Dievas mums liepė būti vaisingiems ir daugintis, taigi
gimdyti vaikus ir patiems juos auginti!
Karjeros
dievaitė ypač sukinėjasi tarp studentų. Ji
nepaliaujamai šnibžda: tik su geriausiais pažymiais, tik su geriausiu
diplomu tu gali pakilti pakankamai aukštai; todėl spausk iš savo smegeninės
(ir iš interneto...) viską, kad tik gautum dešimtuką. Kyla klausimas, ar
tikrai to reikia? Gauti dešimtuką savo sveikatos, sąžiningumo, moralės,
šeimos, vaikų, bendruomenės sąskaita??? Moderniųjų dievų virtinėje dar
galėtume paminėti šiuolaikinių technologijų dievą, grožio ir tobulo kūno dievą,
amžinos jaunystės ir beceliulitinių raumenukų dievą ir t. t.
Dabar pagrindinė mūsų problema, kad mes pasidarėme
ypač skeptiški tiems autoritetams, kuriuos nustatė Dievas: valstybei,
tėvams, bendruomenei. Ir visai neskeptiški netikriems dievams ir autoritetams,
kurie mums nurodinėja, kaip turime gyventi. Tačiau būtent šitiems dievams mes
turėtume atkirsti: kaip jūs galite iš mūsų tiek reikalauti? Kokią jūs
turite teisę? (1).
„Mylėsi
visa širdimi“ (Įst 6, 5) – mylėkime
Dievą visa savo esybe ir visu savo gyvenimu – tai svarbiausias
Senojo ir Naujojo Testamento Įsakymas. Jėzus jį cituoja Mt 22, 37 ir
patvirtina jo viršenybę visiems kitiems Įsakymams. Kodėl reikia Dievą
mylėti? 1 Jn 4 išdėstyta šio paliepimo logika: nes Pats Dievas yra Meilė;
Jis nori mums gero; Jis yra mylintis Tėvas. Dėl to reikia Jį mylėti. Dėl to
reikia mylėti ir savo artimą. Todėl, kaip Jėzus sako, artimo meilės įsakymas iš
Kun 19, 18 yra lygiai toks pat svarbus kaip ir Dievo meilės Įsakymas.
Ką konkrečiai reiškia mylėti? Mes turime Dievo
pagarbiai bijoti, nes Jis yra Kūrėjas; mes turime Jam paklusti,
nes Jis yra aukščiausias Autoritetas; mes turime Jį mylėti,
nes Jis yra mūsų mylintis Tėvas; mes galime pasitikėti Juo, nes Jis
padarys, ką buvo pažadėjęs. Mes galime būti tuo tikri, nes Jis
nepersigalvos ir neims staiga mūsų nekęsti.
Meilė,
paklusnumas, pagarbi baimė ir pasitikėjimas eina kartu ir paaiškina vienas kitą. Jų negalima atskirti. Jų neatskyrė ir Jėzus: „Jei
Mane mylite, jūs laikysitės Mano įsakymų“ (Jn 14, 15). Dievas yra
Asmuo. Kaip asmenis, kaip Savo atvaizdą Jis sukūrė ir mus. Todėl Jis
nori su mumis bendrauti. O kokie gi santykiai be meilės, pasitikėjimo,
paklusnumo. Ypač gerai santykių kokybę atspindi meilė, nes meilė yra
tvirtas ir ilgalaikis ryšys – kaip santuokoje. Mes negalime mylėti dalimis,
mylėti reikia visa savo esybe: visa širdimi, visa siela ir visomis jėgomis. Kitaip
tariant, savo mintimis, jausmais, valia, tikslais, svajonėmis – viskuo, kas
esame, turime prisirišti prie Dievo.
Antikos
laikais taip nebuvo. Pakako
išorinių ritualų, formalių aukų savo dievams. Tikėjimas niekaip nebuvo
susijęs su gyvenimu. Antikos žmogus neturėjo jokio santykio su savo
dievais. O ir dievams žmonių nelabai reikėjo. Žydų ir krikščionių Dievui
reikia mūsų. Jam reikia mūsų visų, nepadalytų. Jis nori, kad santykis su Juo
liestų visą mūsų gyvenimą. Todėl Pakartoto Įstatymo knygoje ir tiek daug
įsakymų įvairioms mūsų gyvenimo sritims.
Tačiau mylėti Dievą visa širdimi, visa siela ir
visomis jėgomis praktiškai turėtų būti tikrai nelengva. Kartais protu,
rodos, suvoki, bet jausmai veda visai kitur: Biblija liepia ieškotis
tikinčio partnerio ir vengti ikisantuokinių lytinių santykių, – viskas atrodo
logiška, bet pabandyk suvaldyti hormonus! Kaip tada mylėti Dievą visa savo
esybe? Matyt, reiktų pasiekti, kad mes kontroliuotume hormonus, o ne jie mus...
Todėl nieko nuostabaus, kad Viešpats kalba apie
jėgas. Nes jėgų tam tikrai reikia. Labai paguodžia tai, kad mes, krikščionys,
šiandien turime daugiau negu izraelitai Mozės laikais. Mes turime Šventąją
Dvasią, Kuri mums teikia pakankamai jėgų. Bet Šventoji Dvasia nėra
automatas, jėgų Ji duoda tik tada, kai mes sąmoningai apsisprendžiame
paklusti Dievui. Nesitikėkime Jos pagalbos, jei žinodami, kad esame
neteisūs, vis vien laikomės klaidingų dalykų.
„Paimk
į širdį“ – mes vis geriau
perprantame Dievo Įsakymus. Šeštoje eilutėje Dievas liepia izraelitams Įsakymus
paimti į širdį. Ką tai reiškia? Tai reiškia gerai išmokti, suprasti. Dievas
nori, kad Jo apreikštą valią mes suvoktume. Ne mechaniškai ir paklusniai
atlikinėtume įvairius ritualus, bet aiškiai suprastume, ką darome ir kodėl taip
darome. Tai yra mokymas ir mokymasis (Įst 4, 10; 5, 31; 6, 1). Dievo
nurodymu izraelitai turėjo tapti besimokančia tauta. Ir tikrai jie tokie tapo.
Šį principą atkartojo ir Jėzus: Jis buvo Mokytojas, Jo sekėjai –
mokiniai, kurie patys turėjo tapti mokytojais ir mokyti kitus (Mt 28, 19). Lygiai
taip pat ir mes esame pašaukti mokytis, mokytis visą gyvenimą geriau pažinti
Dievą ir perprasti Jo mokymą.
Kodėl Dievui tai yra svarbu? Graikams ir romėnams
religijos mokytis nereikėjo. Jie teturėjo nepramiegoti aukojimo meto, ir viskas
taigi daug lengviau ir paprasčiau. Tačiau Biblijos Dievas nori bendrauti su
mumis artimai. Pasižiūrėkime į santuoką. Santuokoje reikia mokykis.
Susipažįstame ir tuokiamės būdami gana žali, tik vėliau geriau perprantame
vienas kitą, bendravimas tampa vis intensyvesnis (net lytiniai santykiai yra
mokymasis, Senajame Testamente apibūdinami žodžiu „pažinti“). Visi mokomės
visą gyvenimą ir kuo geriau vieni kitus pažįstame, tuo laimingiau gyvename.
Tas pats ir santykiuose su Dievu. Jei augame tikėjimu, pažinimu, jei
Žodį vis geriau perprantame ir paimame į širdį, tai santykis su Dievu vis
labiau stiprėja ir bręsta.
Įsakymų niekada negalime pamiršti, juos reikia tyrinėti.
Atrodo, nieko sunkaus, tačiau dirstelkime į Dekalogą. Pasakyta: „Nevogsi“.
Dauguma mūsų nevagia automobilių, netraukia iš rankų mobiliakų. Bet kaip su
šiuo įsakymu kompiuterių, interneto sferoje? Ar nevagiame programų, filmų,
dainų? Juk visi taip daro – o mes, krikščionys, ar nesielgiame taip kaip
visi? (1).
Pasakyta: „Nesvetimausi“. Bet pakanka
tik atsiversti kokį laikraštį ar žurnalą, ir griūte užgriūva nuogos
krūtys ir klubai. Įsijungsi televizorių –irgi tas pats. Gyvename visiškai
seksistiniame pasaulyje. Pornografinės interneto svetainės vienos
populiariausių. Ką tai reiškia? (1).
Pasakyta: „Negeisi“. Bet ką turi
kitas, ir aš to noriu. Nesvarbu, ar man to tikrai reikia. Toks kapitalizmo
įsakymas. Argi mes, krikščionys, nežaidžiame šio žaidimo? Kai pabandome
išsiaiškinti šiuos gana „nedvasingus“ klausimus, tampame
dvasingesni ir stiprėja mūsų ryšys su Dievu.
„Įdiek
juos savo vaikams“ – patys auklėjame
savo vaikus. Tėvai mokosi, kad galėtų mokyti savo vaikus. Pagal
Bibliją vaikų auklėjimas yra pabrėžtinai tėvų priedermė ir užduotis. Tėvai
atsakingi už vaikų auklėjimą plačiąja prasme: visų pirma už religinį
auklėjimą, bet ne vien tik už jį. Nes auklėjimo įsakymai, duoti
izraelitams, apima ne tik religinę sferą. Tėvai atsakingi ir už švietimą, ir už
asmenybės ugdymą, ir už vertybių diegimą.
Kaipgi
vyksta auklėjimas? „Kartok“.
Reiškia – kalbėk su savo vaikais. Jėzaus pavyzdys sako, kad visų pirma reikia
atsakinėti į vaikų klausimus. Vaikai kelia daugybę klausimų. Jiems augant
klausimų daugėja ir jie sudėtingėja. Jeigu į juos neatsakysime mes, tai
atsakys kiti – ir visai nebūtinai taip, kaip mes norėtume.
Mes
turime būti su savo vaikais, kartu su jais gyventi, dalytis kasdieniškais
reikalais, kitaip tariant, tiesiog
skirti jiems laiko. Kodėl? Nes tik būdami su jais, galime rodyti pavyzdį.
Kaip mes mokysime savo vaikus nebūdami su jais? Mokymas ir gyvenimas yra
neatsiejami dalykai. To geriausias pavyzdys Pats Jėzus: Jis kartu su Savo
mokiniais išėjo visus mokslus, kartu su jais gyveno ir buvo jiems nuolat
matomu pavyzdžiu.
Čia beveik visų mokymo įstaigų silpnoji vieta. Mokytojas
mokykloje teikia daug naudingų žinių, bet jo žinios yra daugiau teorinės, nes
mokytojas negali jų pademonstruoti praktiškai, kadangi negyvena kartu su savo
mokiniais. Jis negali būti pavyzdys, nes negali parodyti, ką konkretus
žinojimas reiškia gyvenime. Mokykla, be jokios abejonės, yra labai svarbi,
bet tik kaip tėvų pagalbininkė ir svarbi padėjėja. Tik tiek ir nė trupučio
daugiau.
Paanalizuokime porą pavyzdžių: ko mes išmokstame
šeimoje? Visų pirma svarbiausio dalyko – atskirti gėrį nuo blogio. Išmokstame
mylėti ir gerbti artimą, atsižvelgti į kitus, vertinti nuosavybę.
Išmokstame galybę konkrečių dalykų. Gerai, kad mokyklose kalbama apie
aplinkos apsaugą. Tačiau vaikas to geriausiai išmoks tik tada, jei tėvai
miške kepdami šašlykus patys nepaliks šiukšlių. Gerai, kad mokyklose
kalbama apie narkotikus. Tačiau kaip vaikas supras narkotikų žalą, jei
namuose šventiniai stalai lūžta nuo alkoholio butelių? Mokykla moko: „Vaikai,
gerbkite silpnesnius ir neįgaliuosius“. Bet kaip vaikas gerbs, jei
tėvai savo automobilius stato neįgaliesiems skirtose vietose? Būtų galima
paminėti dar daug kitų dalykų, kurių vaikai mokosi iš mūsų pavyzdžio.
Todėl tėvai, suvokdami savo svarbą, turėtų
neskubėti trauktis nuo atsakomybės ir perleisti ją „ekspertams“.
Net jeigu ir kasdien girdime: tėvai neturi laiko auklėti savo vaikų; tėvai
nesugeba auklėti savo vaikų; tėvai nemoka tinkamai paruošti savo vaikų
mokyklai; tėvai nemoka šio, tėvai nemoka ano – tačiau tėvai yra patys
geriausi mokytojai, nes taip sutvarkė Dievas. Toks Dievo planas!
Kai kurie man papriekaištautų. Bet tai liečia
tik gerai uždirbančias, geras, gražias ir darnias šeimas. Žinoma, šeimų yra
įvairiausių ir situacijų įvairiausių. Vieniems vienur sekasi geriau, kitiems
prasčiau. Tačiau svarbu yra principas. Juk visi turbūt pritartumėte, kad
Dievo įsakymai galioja visiems, o ne tik tiems, kuriems jie „tinka“.
Šeimoms, kurioms sunkiau sekasi, reikia padėti, o ne perimti
jiems Dievo duotą atsakomybę!
Šiuo atžvilgiu labai padrąsina pati Biblija.
Kaip bebūtų keista, bet Joje nerasime beveik nė vienos tobulos šeimos.
Beveik visos perdėm problemiškos ir toli gražu ne pavyzdinės. Prasideda nuo
Kaino ir Abelio. Toliau Nojaus vaikai ir jų darbeliai! Abraomo
problemos su žmonomis, konfliktai tarp Saros ir Hagaros! Izaoko mylimos
žmonos Rebekos apgaulė! Jų vaikų Jokūbo ir Ezavo nesutarimai,
priešiškumas! Jokūbas irgi nebuvo pats geriausias tėvas, nes taip lepino
savo jaunėlį Juozapą, kad kiti sūnūs jį net nužudyti norėjo, bet
pasitenkino paradavimu į vergiją. O koks tėvas buvo Dovydas! Kaip
jis auklėjo savo sūnų Abšalomą, kad šis net surengė pučą prieš savo tėvą!
Tai vis bibliniai tikėjimo didvyriai! Tai reikšmingiausios Biblijos šeimos!
Kyla natūralus klausimas, kodėl Dievas pasakoja
apie tokius dalykus Savo Žodyje? Pirmiausiai dėl to, kad pasakytų, jog
vaikams tobulų tėvų nereikia. Mes visi esame mažiau ar labiau netobuli
tėvai. Svarbiausia yra paklusnumas Dievui ir Jo atleidimo ieškojimas.
Vaikai stebi ir mato, ką mes tikime ir kuo iš tiesų pasitikime. Mato, kokie yra
mūsų gyvenimo principai, kaip mes elgiamės su savo klaidomis. Įžymūs žmonės
šeimą vadino geriausia tikėjimo mokykla – nes mes darome daug klaidų, todėl
mums reikia daug tikėjimo ir daug atleidimo.
Kaip elgtis praktiškai? Žinoma, krikščionims
tėvams pirmoje vietoje turėtų būti religinis vaikų auklėjimas. Bet ne ką
mažiau turėtų rūpėti ir mokyklinis švietimas. Ar mes žinome, kokias
knygas turi skaityti mūsų vaikai vyresnėse klasėse per literatūros pamokas? Ar
mokame jas įvertinti? Dažniausiai krikščionys tėvai sunerimsta tik dėl, jų
manymu, netinkamo seksualinio auklėjimo. Bet ar sunerimsta dėl
rekomenduojamų perskaityti knygų? Ir apskritai kodėl tėvai, į švietimo
procesą įsikiša tik tada, kai kas nors vyksta negerai? Vertėtų paklausti,
kaip mes prisidedame prie vaikų švietimo? Kiek iš mūsų su savo vaikais yra
buvę muziejuje, aplankė dailės parodą, koncertą? Kai kurie važinėja po
pasaulį, ir jų vaikai jau neblogai susipažinę su ne vienu pasaulio pliažu. Bet
ar nors viena kelionė buvo švietimo, lavinimo, žinių kelionė?
Paskutinis
mados šauksmas vaikų auklėjime – aprūpinti atžalas kompiuteriais. Tai vadinamoji „geriausia investicija į
švietimą“. Tačiau aš dėl tokios investicijos norėčiau visus perspėti!
Nes niekur dar nesu skaitęs ir girdėjęs, kad, pvz., pradinukams
kompiuteris tikrai pagerintų mokymosi procesą. Dažnas sakytų, kad vaikas
negali atsilikti nuo laiko – tačiau juk išmokti naudotis kompiuteriu ir
augesniam jaunuoliui nėra sunku?! O apie žalą mažiukams turbūt esame
girdėjęs ne vienas: kad kompiuteris gadina sveikatą, silpnina bendravimą ir
izoliuoja vaiką, kad praleidžiamas laikas prie beprasmės veiklos (turiu
omeny žaidimus) atitraukia vaiką nuo prasmingų ir kūrybiškų užsiėmimų.
Naujausi tyrimai rodo, kad kompiuteris, valandų valandoms vaiką pasodindamas
ant kėdės, sukelia rimtą problemą – judėjimo stoką. Nemanykime, kad
kompiuteris išmoko piešti, lavina estetiką arba skaityti ir perskaitytą dalyką
įvertinti. Tikrai tikrai ne! Kompiuteris yra tik įrankis, o įrankiais, kaip
žinome, reikia mokėti teisingai naudotis. Nepervertinkime šio įrankio ir
neduokime vaikams ne pagal amžių. Neleiskime kompiuteriui atstoti save savo
vaikams. Kalbėkimės ir žaiskime su jais patys ir neatiduokime šio
malonumo niekam!
Paveskime
savo širdį vien Dievui, prisiriškime tik prie Viešpaties. Gerbkime Jo autoritetą ir kritiškai žiūrėkime į
mus viliojančius kitus dievus ir autoritetus. Būkime daug daug kritiškesni negu
dabar! Visuomet klauskime: kodėl darome vieną ar kitą dalyką? Ar tai nėra
svetimo dievo vilionės?
Mylėkime
Dievą visa savo esybe ir visu gyvenimu!
Būkime nuoseklūs Jo mokiniai visose savo gyvenimo sferose! Studijuokime
Dievo Žodį, gerai pažinkime Jo Įsakymus ir brandinkime tą pažinimą.
Pritaikykime jį savo gyvenime! Pažinkime ne tik Įsakymus, bet ir patį
gyvenimą.
Gimdykime
vaikus! Tai, beje, pats
natūraliausias bendruomenės augimo būdas. Auginkime juos patys – padedami
darželių, mokyklų, universitetų, kitų pagalbininkų. Padovanokime jiems
kiek įmanoma daugiau savo kasdienybės, laiko, būkime čia sumanūs ir kūrybiški!
Ir ieškokime Dievo atleidimo, nes visa tai mes darysime su klaidomis.
II. Senajame Testamente pasakojama
apie daugelį apeigų ir ritualų, kurie simbolizavo ir pranašavo apie Gelbėtoją
ir Jo Apmokėjimą. Kadangi Paulius
žinojo, kad žydų krikščionims, arba hebrajams, yra gerai pažįstami tie
ritualai ir apeigos, savo laiške jis rėmėsi jais mokydamas šiuos
šventuosius apie Jėzų Kristų.
Vienas iš Pauliaus tikslų Hebrajams 7 skyriuje buvo
parodyti Melchizedeko kunigystės pranašumą prieš levitinę, arba Aarono,
kunigystę ir su ja susijusias apeigas. Jei tobulumas ir išaukštinimas būtų
pasiekiami per levitinę kunigystę, kodėl reikėjo pakeitimo į aukštesnę
kunigystę? Paulius mokė, kad tobulėjimas, arba tapimas panašiam „į
Dievo Sūnų“ (Hbr 7, 3), neateina per levitinę kunigystę, bet per
Jėzų Kristų ir Jo kunigystės tvarką. Jėzus Kristus yra kilęs iš Judo
giminės, ne iš Levio, todėl Paulius mokė, kad Jo teisė į kunigystę bus
paremta ne kilme, bet nenykstamo gyvenimo galybe (žr. Hbr 7, 14-16).
Jis amžinai gyvas, kad juos
užtartų reiškia, kad Jėzaus
Kristaus misija yra tarpininkauti mūsų labui ir padėti mums grįžti Dievo
akivaizdon.
Turbūt neįmanoma geriau apibendrinti Jėzaus
misiją, nei pakartojant Jo Paties žodžius: „ieškoti ir gelbėti, kas
buvo pražuvę“ (Lk 19, 10).
O kas buvo pražuvę? Pati žmonija buvo atskirta
nuo Dievo ir tapo pavaldi mirčiai, tapo kupina baimės, nusivylimo ir nevilties.
Jei dėl žmonių nieko nebūtų padaryta, visi būtų pražuvę.
Tačiau dėka Jėzaus mes visi turime didelę viltį.
„Nusidėjęs, žmogus apleido Dievą,
ir ryšys tarp Žemės ir Dangaus buvo nutrauktas. Per tą bedugnę nebuvo
liepto. Bet per Kristų žemė vėl yra sujungta su Dangumi. Kristus nutiesė
per bedugnę tiltą, kuriuo angelai galėjo bendrauti su žmonėmis ir jiems
tarnauti. Kristus sujungė nuodėmingą, silpną ir bejėgį žmogų su begalinės
jėgos Šaltiniu“ (E. Vait, Kelias pas Kristų, 2005, 22 p.).
Nuo Pradžios iki Apreiškimo knygos, Biblijoje
užrašyta, kaip Dievas ieško pražuvusios žmonijos.
III. Šios sekmadienio Evangelija mums primena
Jėzaus mokymą apie didžiausią įsakymą, meilės įsakymą, kuris yra dvigubas: mylėti
Dievą ir mylėti artimą. Šventieji, kuriuos visus neseniai pagerbėme
viena iškilminga švente, kaip tik ir yra tie, kurie pasitikėdami Dievo malone,
stengiasi gyventi pagal šį fundamentalų įstatymą. Iš tiesų, meilės
įsakymą gali iki galo įvykdyti tik tas, kuris gyvena palaikydamas glaudų ryšį
su Dievu, kuris jį myli taip kaip vaikas myli savo tėvą ir motiną.
Šv.
Jonas Avilietis, prieš eilę metų
paskelbtas Bažnyčios Mokytoju, savo Traktato apie Dievo meilę
pradžioje rašo: „Pagrindinė priežastis, dėl kurios mūsų širdis myli
Dievą yra Jo meilė mums. Ji labiau už bet ką kita įkvepia mūsų širdis
mylėti. Tasai, kuris kuo nors pasitarnauja kitam žmogui, duoda jam dalį to ką
pats turi. Tasai, kuris myli, atiduoda save patį su viskuo ką turi, nepasilikdamas
sau nieko“. Tad meilės įsakymas – tai ne tik įsakymas, bet pirmiausia
dovana. Dievas ją mums duoda, leidžia pažinti ir patirti, kad ji galėtų,
kaip sėkla, išdygti ir išsiskleisti mūsų gyvenimuose.
Jei
Dievo meilė suleidžia gilias šaknis žmoguje, jis sugeba mylėti ir tuos, kurie
to neverti, panašiai kaip Dievas
mus myli. Tėvas ir motina savo vaikus myli ne dėl to, kad jie meilės būtų
nusipelnę, myli juos visada, nors žinoma, atkreipia dėmesį ir į jų klaidas.
Dievas mus moko tik mylėti, Jis mūsų nemoko blogo linkėti kitam žmogui. Jis
mus moko žiūrėti į kitą žmogų ne tik savo akimis, bet Dievo akimis, Jėzaus
Kritaus žvilgsniu. Tai širdies žvilgsnis, kuris nesustoja ties išore, bet mato
gilumą, mato troškimą būti išgristam, būti mylimam.
Tuo pačiu įvyksta ir atvirkštinis procesas: jei
aš atviras kitam žmogui, tokiam koks ji yra, jei aš išeinu jo pasitikti, tuo
pačiu aš atsiveriu ir Dievui, pajuntu, kad Jis yra ir kad yra geras. Dievo
meilės ir artimo meilės įsakymai tarpusavy neatskiriamai susiję. Jėzus
neišrado nei vieno, nei kito, bet atskleidė, kad jie abu iš tiesų yra vienas ir
tas pats įsakymas. Tai Jėzus padarė ne tik žodžiu, bet pirmiausia savo
liudijimu. Jėzaus asmuo ir visas jo slėpinys įkūnija Dievo ir artimo meilės
vienybę. Šią dvigubą meilę Jis mums dovanoja Eucharistijoje,
dovanodamas Save Patį, kad pasistiprinę šia Duona, mylėtume vienas kitą kaip
Jis mus mylėjo.
Brian
Kolodiejchuk MC knygoje „Šventoji
Teresė Kalkutietė“ klausia: Kas trukdo man
mylėti? – Gerojo Dievo ir Dievui sukurti, esame pašaukti
gyventi meilėje su Juo ir vienas su kitu. Į kiekvieno žmogaus širdį
Kūrėjas ne tik įdėjo pamatinį moralinį kodeksą daryti gera ir vengti blogio,
bet nurodė meilės kelius ir Dešimtyje Dievo Įsakymų.
Deja, savyje atrandame daugybę kliūčių mylėti
ir kovojame mėgindami jas įveikti. Iš pirmųjų tėvų nuodėmės, kai buvo
paminta Dievo suteikta laisvė ir nepaklusta Jo Įsakymams, mes linkstame
pirmenybę teikti sau, o ne Dievui, ir veikti prieš Jo valią bei savo pačių
gėrį. Motina Teresė atvirai apie tai prabyla: „Kai pasirenku blogį
– nusidedu. Tada pasirodo mano valia. Kai bet kokia kaina siekiu
naudos sau, sąmoningai pasirenku nuodėmę. Tarkim, man kyla pagunda
pameluoti, ir aš sutinku meluoti. Mano protas nėra tyras. Užsikroviau sau
naštą. Tarp savęs ir Dievo iškėliau kliūtį. Melas nugalėjo. Pasirinkau melą, o
ne Dievą“.
Norėdami pasiekti laimę, dėl kurios buvome
sukurti, savo valią nuolat turime palenkti taip, kad ji pasipriešintų
nuodėmingiems polinkiams ir atmestų nuodėmę, kuri atitolina nuo Dievo ir
pavergia netvarkingiems troškimams.
Priklausydamas puolusiai žmonių rasei, kiekvienas
asmuo yra nusidėjėlis, jame „įsišaknijusi“ nuodėmė, su
kuria reikia kovoti. Todėl turime susilaikyti ir neteisti, nesmerkti kitų
dėl jų silpnumo ir nuodėmių. Apie tai Motina Teresė davė tokį patarimą:
„Mes neturime teisti <...>, negalime sutikti, kad jie
daro gera, – tačiau mes nežinome, kodėl jie taip daro“. Būdama
gailestinga nusidėjėliams, ji nevengė pareigos kalbėti apie elgesį, kuris yra
nuodėmingas.
Ji dažnai kalbėjo apie „netoleranciją“
daugiausia galvodama apie liežuviu padaromas nuodėmes: panieką ir
šmeižtą ar bet kokios formos apkalbas. Šios nuodėmės ją labai žeidė. Iš
savo motinos ji buvo išmokusi keletą naudingų pamokų apie pagarbą garbingam
ir geram kitų žmonių vardui, ypač kalboje. Atsisakydama nukreipti dėmesį į tai,
kas negatyvu, ar tai, kas mėgindavo sutrukdyti jos pasirinkimui mylėti, ji
visada rasdavo pasakyti ką nors gera, net ir sunkiausioje situacijoje. Jos
akivaizdoje asmuo instinktyviai jausdavo nepatogumą ką nors kritikuoti. Kam
nors davus neigiamą pastabą ar sukritikavus kitą asmenį, ypač vargšą, ji
nukreipdavo jų dėmesį į atsitokėti verčiančią tikrovę: „Jei mes
būtume jų vietoje, nežinome, kaip jaustumės ir kaip elgtumės – galbūt dar
blogiau“.
Kita
iš pažiūros nedidelė klaida, kuri Motinos Teresės „reikšmingų“ nuodėmių sąraše
užėmė išskirtinę vietą, buvo niurzgėjimas. Jos akimis niurzgėjimas rodė
praktiško tikėjimo trūkumą, negebėjimą matyti Dievo rankos konkrečiose
aplinkybėse, nenorą paklusti Jo valiai. Niurzgėjimas, arba bambėjimas,
užmuša džiaugsmą, sunaikina dovanojimo ir meilės džiaugsmą. Savo pavyzdžiu
ji parodė, kad kur kas konstruktyviau ir naudingiau ieškoti būdų, kaip išgauti
gėrį kiekvienoje situacijoje, kad ir kaip toli būtų nuo tobulumo.
Pyktį
Motina Teresė laikė viena iš pagrindinių kliūčių mylėti ir dideliu dvasinio gyvenimo trukdžiu. Nenoras
atleisti veda į pagiežą ir kartėlį arba keršto troškimą ir yra tvirta „jungtis“
blogio grandinėje. Savo santykiuose mes neišvengiamai patiriame įžeidimų ir
patys kitus įžeidžiame – paprastai nesąmoningai. Prisirišti prie
įžeidimų ir nešiotis pagiežą žalinga visiems, o ypač tam, kuris neatleidžia.
Būdama iš prigimties jautri, Motina Teresė daug kentėjo nuo įžeidimų, tačiau
ryžtingai nepasidavė jų užvaldoma ir neleido, kad jie veiktų jos pasirinkimus.
Užuot sutelkusi dėmesį į save, ji galvojo apie ją įžeidusį asmenį, gailėjosi
jo, nes žinojo, kad save jis sužeidė daugiau nei ją. Atleisdama
kiekvienam suteikdavo progą viską pradėti iš naujo.
„Paniurusi nuotaika yra liga“. Šiuo
trumpu teiginiu paniurusią nuotaiką Motina Teresė įtraukė į dvasinių
negalių, trukdančių mylėti, sąrašą. Paniurusi nuotaika, pasyvaus
keršto forma, pasireiškia užsispyrusiu ir tyliu savo nepasitenkinimo
demonstravimu, atskleidžia vidinę daugelio paslėptų nuodėmių tikrovę:
puikybę, pyktį, atleidimo stoką, pagiežą. Paniurusi nuotaika turi
paralyžiuojantį poveikį kitiems (bendruomenei ar šeimai), bet dar daugiau tam,
kuris pasiduoda šiai klaidai, nes ji sustangina asmens gebėjimą mylėti ir
augti meilėje. Jeigu džiaugsmas yra užkrečiamas, užkrečiamas ir jo
trūkumas.
Dievo
Įsakymas mylėti vieniems kitus nepalieka vietos abejingumui, nėra jokių išimčių pareigai mylėti, jokio
pasiteisinimo susirūpinimo stokai. Iš mūsų reikalaujama, kaip pasakytų Motina
Teresė, „turėti akis, kurios mato“ mūsų brolių ir seserų
poreikius, ir stengtis jiems padėti. Abejingumas ir širdies kietumas kitų
skausmui ir kančioms yra blogis, kuriam ji metė iššūkį. Į kai kurių žmonių
nuostatą, kad „man visiškai nerūpi“, Motinos Teresės veiksmai
atsakė: „Man labai rūpi“.
Atmesti kitus arba jų vengti dėl jų neturto ar dėl
to kaltinti kitus Motinos Teresės akyse buvo didžiulė neteisybė. Kad ir
kokios būtų žmogaus problemų priežastys, jos įsitikinimu, jis vertas pagalbos
ir rūpesčio. Susidūrusi su sunkioje padėtyje atsidūrusiu žmogumi, ji visų
pirma rūpindavosi pasiūlyti skubią ir veiksmingą pagalbą ir tik vėliau
ieškodavo problemų priežasčių. Stodama ginti vargšų, jei kas nors imdavo
juos kaltinti dėl jų skurdo, ji paklausdavo: „Ką jūs darytumėte, jei
būtumėte jų vietoje?“ Ji duodavo savo klausytojams suprasti, kad,
galimas daiktas, jie yra kur kas labiau atsakingi už kitų skurdą, nei
galvoja.
Dažna tema viešuose jos pasisakymuose buvo žmogaus
gyvybė nuo pradėjimo iki natūralios mirties. Jausdama begalinę pagarbą ir
meilę gyvybės Davėjui ji atkakliai gynė Jo teises, priešindamasi bet kokios
formos agresijai prieš žmogaus gyvybę, gindama silpniausius ir labiausiai
pažeidžiamus žmones.
Abortą
laikė didžiausiu taikos griovėju pasaulyje.
Tokios nuostatos priežastis logiška: jeigu visuomenėje žudyti savo paties
kūną ir kraują tampa leistina ir priimtina, vadinasi, kiti, nesusieti šeimos
ryšiais, turi kur kas mažesnę „teisę“ į meilę, rūpestį ir
gyvenimą; jų kur kas lengviau, panorėjus, galima „atsikratyti“.
Jeigu siekdama apsaugoti dažnai neteisėtus ir savanaudžius interesus,
pavyzdžiui, patogumų ir malonumų siekimą, visuomenė atsigręžia tiesiogiai
prieš kūdikį motinos įsčiose, anksčiau ar vėliau ji nesivaržydama pašalins ir
kitas bejėges būtybes. Tai gali tapti labai slidžia nuokalne.
Šiandien
pasaulyje pagyvenę, ligoti ar neįgalūs žmonės vis dažniau ir dažniau laikomi „našta“ visuomenei, yra tarp
labiausiai pažeidžiamų žmonių. Motina Teresė ypač smerkė bet kokią
nepagarbą ar nesirūpinimą pagyvenusiais šeimos nariais, kuriems reikalinga
priežiūra. Kadangi „meilė prasideda namuose“, visų pirma
esame atsakingi už saviškius. Neįgalumas ar kentėjimai nesumenkina įgimto kiekvieno
asmens orumo. Kančia yra neatsiejama kiekvieno žmogaus gyvenimo dalis
ir, atsižvelgiant į žmogaus požiūrį, gali tapti nepaprasto palaiminimo šaltiniu
ne tik kenčiančiajam, bet ir tiems, kurie šalia. Priimdami ir duodami taip
reikalingą meilę bei rūpestį, ir vieni, ir kiti gali labiau priartėti vieni
prie kitų, prie Dievo ir tikro savo egzistencijos tikslo: pažinti ir mylėti
Dievą, Jam tarnauti ir taip pasiekti amžiną laimę.
Kita įprastinė viešų Motinos Teresės pasisakymų
tema buvo santuokos šventumas ir šeimos gyvenimo svarba, nes šeima
sudaro pagrindinį visuomenės branduolį. Visuomenės gerovė priklauso nuo
šeimos gerovės. Ši „namų meilės mokykla“ suteikia autoritetą,
stabilumą ir santykius, kurių reikia vaikams, kad jie užaugtų brandžiais
žmonėmis, gebančiais prisidėti prie sveikos visuomenės kūrimo. Jos
pasisakymas prieš skyrybas, kurį kai kurie atvirai kritikavo, buvo paremtas
tikėjimu, kad santuoka skirta visam gyvenimui, kad tai šventas ryšys tarp vyro
ir moters. Gerai suvokdama sunkumus, su kuriais susiduriama, ji laikėsi
nuomonės, kad įmanoma išmokti gyventi kartu meilėje.
Namai
yra (arba turėtų būti) pirminė ir
natūraliausia aplinka, kurioje duodama ir priimama meilė. Meilė ir
vienybė šeimoje yra terpė vaikams augti, ji suteikia tapatybės
jausmą, ramybę, pasitikėjimą, atvirumą ir džiaugsmą – visa tai, kas
padės pasiruošti jiems rasti savo vietą visuomenėje. Mažyčiai rūpestingi
veiksmai, skirti artimiesiems, leis jiems pajusti, kad yra laukiami, priimti,
verti ir įvertinti. Namai suteikia daugybę progų dalytis džiaugsmais,
kartu kęsti sunkumus, palaikyti kentėjimuose, pasiūlyti kitiems savo
pagalbą, siekti, ne kad pačiam būtų tarnaujama, o tarnauti kitiems –
duoda progą skleistis visoms meilės išraiškoms. Ten, kur švelnumas,
atleidimas, pagarba, ištikimybė ir nesavanaudiškas patarnavimas yra taisyklė,
šeima, tėvai ir vaikai, auga šventume.
Vis dėlto Motina Teresė puikiai suvokė, kad kiekvieno
nario silpnumas ir nuodėmingumas šeimą paveikia taip, jog namai kartais gali
tapti vieta, kurioje patiriamas skaudus įžeidimas. Ji pabrėžė būtinybę
atleisti ir susitaikyti, nors ir blaiviai matė, kiek daug tai gali
pareikalauti. „Šeima, kuri kartu meldžiasi, išlieka kartu“, –
niekada nepavargo kartoti Motina Teresė, cituodama t. Patricką Peytoną iš
Šventojo Kryžiaus kongregacijos. Kaip prieš ją gyvenę šventieji, taip ir
Motina Teresė buvo tikra, kad visus sunkumus galima įveikti malda.
Susidūrus su pagunda nusidėti – nemylėti – pirmasis
Motinos Teresės patarimas buvo ieškoti pagalbos ten, kur ji visada randama: maldoje
gręžtis į Dievą. Ji žinojo, kad Dievo malonė visada lydi gerą valią ir
pastangas. Šitokiu būdu pagundos tampa augimo ir gėrio (dar didesnio!)
progomis. Pasikliauti dieviška pagalba ir atsiverti ją priimti buvo svarbi
jos strategija kovoje su pagundomis ir kliūtimis, trukdančiomis mylėti. (5).
Norint nugalėti pagundas, reikalingas tvirtas
pasiryžimas išlikti teisingame kelyje. „Aš jos nenoriu“ – toks
būdavo jos rekomenduojamas atsakymas į nuodėmės vilionę. Žmogus neturi
būti blaškomas jausmų, nuotaikų ar kitų žmonių nuomonių. Ji dažnai cituodavo Šv.
Teresę Avilietę: „Šėtonas labai bijo ryžtingų sielų“. Motinai
Teresei viskas priklausė nuo dviejų žodžių: „Noriu“ arba „Nenoriu“.
Todėl „tvirtas pasiryžimas“ buvo esminis dalykas, siekiant gėrio
ir vengiant blogio. (5).
Jos tvirtinimu, ryžtingai sielai nereikia bijoti
netgi velnio, nes „niekas, net ir velnias, negali priversti daryti
to, ko nenorite“. Žinodama, su kokiais spąstais galima susidurti,
Motina Teresė įspėjo apie „melo tėvo“, pasirodančio
„šviesos angelo“ pavidalu, taktiką. Juokaudama ji
komentavo: „Jeigu man būtų pavesta paskirti Nobelio premiją už kantrybę,
paskirčiau ją velniui, nes jis labai gudrus savo kėslais ir jo kantrybė
neišsenkanti“.
„Nesislėpkite“ – dar viena Motinos
Teresės maksima. Atsivėrimas tinkamam asmeniui (pavyzdžiui, vyresniajai,
dvasiniam vadovui ar nuodėmklausiui) apie vieną ar kitą sunkumą padeda
apsisaugoti nuo perdėto ar nesveiko dėmesio sau ir savo problemoms. Ji
mėgdavo patarti „laiku prabilti“, nes žinojo, koks naudingas gali
būti iš kompetentingo žmogaus išgirstas žodis, susiduriant su sunkumais.
„Būkite užsiėmusios“ – galiausiai
patardavo Motina Teresė, kamuojamiems netyrų minčių ir pagundų. Daryti ką
nors naudinga, kad dėmesys nukryptų nuo tokių minčių, galėjo būti sveikintinas
dalykas. Negalvoti apie problemą arba nekovoti su ja taip, kad taptum
nuo jos priklausomas, – dar vienas praktiškas patarimas, kurį Motina Teresė
duodavo, norėdama padėti žmonėms neprarasti pusiausvyros.
Motina Teresė niekada nepasidavė nevilčiai,
susidūrusi su sunkumu mylėti, nesvarbu, išgyvendavo jį pati ar matė
išgyvenant kitus. Žinodama, kad Dievo gailestingumas didesnis už bet kokią
nuodėmę, ji kreipdavosi į Jį prašydama atleidimo ir kitus ragino daryti tą patį.
Išpažinties sakramentas – ši nuostabi gydančios Dievo meilės dovana
– buvo galinga priemonė susitaikyti su Viešpačiu, broliais ir seserimis. Pripažindama,
kad yra nusidėjėlė, Sutaikinimo sakramentą priimdavo tik kruopščiai ištyrusi
savo sąžinę, pripažinusi ką blogai padariusi, gailėdamasi ir pasiryždama
pasitaisyti. Po šio susitikimo su Jėzumi ji pakildavo atleista, išgydyta ir
sustiprinta. Motina Teresė dažnai kartodavo: „Išpažinties einame kaip
nusidėjėlis su nuodėme, o grįžtame kaip nusidėjėlis be nuodėmės“.
Prieš ką nors nusižengusi, Motina Teresė skubiai
pripažindavo savo klaidą ir atsiprašydavo.
Kad pasakytume „atsiprašau“, reikalinga
drąsa ir nuolankumas, tačiau neretai tai yra vienintelis kelias į
susitaikinimą ir ramybę. Ji ieškojo susitaikinimo ne tik su tais,
prieš kuriuos galėjo nusižengti, bet ir su tais, kurie nusižengė prieš ją.
Ištikimai laikydamasi principų, kurių laikytis mokė seseris, ji „būdavo
pirma pasakyti „atsiprašau“, net jeigu kalta būdavo ne
vien ji, tam, kad suteiktų įžeidėjui progą būti sutaikytam ir pradėti viską iš
naujo. Žengdama dar vieną žingsnį toliau, ji netgi sutiko būti klaidingai
apkaltinta, žiūrėdama į tai, kaip į progą sekti Jėzumi: „Kai kas
nors jus kaltina – jei jūsų sąžinė yra rami, dėkokite Dievui. Pasinaudokite
puikia proga. Tai geriausias būdas priartėti prie Jėzaus“.
Melskimės, Mergelei Marijai užtariant, kad kiekvienas
krikščionis sugebėtų liudyti savo tikėjimą mylėdamas Dievą ir artimą.
Amen.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą