KIENO PUSĖJE?
XXVI eilinis sekmadienis
Sk 11, 25- 29; Ps 18, 8-14;
Jok 5, 1-6; Mk 9, 38-43. 45. 47-48
I. Skaičių knyga, ketvirtoji Toros
arba Pentateucho dalis, yra daug įdomesnė, negu atrodytų iš buhalterija
dvelkiančio jos pavadinimo. Būtent joje perskaitome apie garsiąją
Balaamo asilę – Viešpats jai atvėrė burną ir ji ne tik prabilo žmogaus
balsu, bet ir savo šeimininką Balaamą, pagonių žynį, siunčiamą prakeikti
izraelitų, atgręžė į tikrąjį Dievą ir paskatino garsiai laiminti savo
priešus, užuot juos prakeikus. Vargšas Balaamas vėliau kris nuo tų
pačių izraelitų kalavijo kartu su penkiais Midjano karaliais.
Tiesa, knygoje minimas žmonių skerdynes,
plėšikavimą, belaisvių ir karo grobio dalybas Šventojo Rašto tyrinėtojai
dabar priskiria tikėjimo sričiai, o ne tikrovei. Fantastiniais
pergalės vaizdais esą siekta skelbti eschatologinį Dievo triumfą.
Bet Skaičių knygoje ne tik skaičiuojama, kariaujama ar nuolat skundžiamasi
maisto stoka. Čia randame ir pražydusią Aarono lazdą (vėliau
ji paskolinta Šv. Juozapui), ir nuostabų kunigiškąjį palaiminimą,
kuris iki šiol gyvuoja liturgijoje ir žada Viešpaties Veido Šviesą,
ramybę, maloningumą.
Evangelistas Matas, pasakodamas
Trijų Karalių istoriją, mintimis turėjo nuklysti į Skaičių knygą.
Betliejaus žvaigždė, rodžiusi karaliams kelią pas Kūdikėlį, yra
lyg aidas Skaičių knygos pranašystės apie žvaigždę, kuri patekės
iš Jokūbo. Smalsus skaitytojas šioje knygoje aptiks ir kitų
įdomybių. Pavyzdžiui, neištikimybe įtariamos žmonos prisaikdinimo
apeigas su pavydo grūdų atnaša ir paslaptingu kartybės vandeniu,
nešančiu prakeikimą. O štai skyriuje apie vadinamųjų nazirų
nuostatus galima pagauti Jono Krikštytojo panašumą į anuos asketiškus
pasišventėlius.
Skaičių knygoje tikrai ne per daug skaičių.
Du kartus vykdomas tarsi gyventojų surašymas ir skaičiuojami vyrai,
pajėgūs nešioti ginklą. Pirmą sykį iš dvylikos Izraelio giminių
susidaro įspūdinga daugiau nei 600 tūkstančių vyrų armija.
Per antrąjį surašymą skaičiai panašūs. Ir vėl įtarimas knygos autorius
kunigus fantazuojant. Ar bendruomenė išpučiama tam, kad proporcingai
pakiltų ir Dievo galybė? Čia pat prašosi ir ironiškas klausimas: kodėl
tokia milžiniška karinė jėga 40 metų klaidžioja po dykumą, niekaip
neįgydama Kanaano žemės, kuri jai Viešpaties pažadėta? Parengti
šventajam karui, spindintys savo palapinėmis ir šlovinami net pagonių
žynio lūpomis, nesuskaitomi Izraelio tūkstančiai tik retkarčiais
atsiduria mūšio lauke. Daug dažniau jų didysis priešas yra ne svetimšaliai
karaliai, o Pats Dievas. Su Juo kovojama, Jis yra nepasitenkinimo
šaltinis.
Izraelio
tautos dykuma, turėjusi būti naujo, išlaisvinto ir palaiminto, gyvenimo
įžanga, tampa bergždžių klajonių ir nesibaigiančio murmėjimo vieta. Iš čia rasis vėlesnės biblinės nuorodos
į Meribos vandenis ar Masos dieną kaip į maišto ir įžūlaus
neklusnumo viršūnę. Ko trūko aniems laisvės žygio dalyviams, turbūt
žinome iš savojo Atgimimo laikų bažnytinės retorikos. „Kas duos mums mėsos pavalgyti? Atsimename žuvis, kurias Egipte dykai
valgydavome, agurkus, melionus, porus, svogūnus ir česnakus. Mūsų stemplės susitraukė! Visiškai nieko nėra! Vien maną temato mūsų akys“ (Sk 11,
4-6).
Verksmingi reikalavimai duoti mėsos
pribaigs Mozę. Įtūžęs jis mes Dievui pašaipos kupiną priekaištą: „Argi aš pradėjau visą šią tautą? Nejau aš juos pagimdžiau, kad turėtum man
sakyti: ‚Nešk juos ant rankų, kaip kad žindyvė nešioja nenujunkytą
kūdikį‘, į kraštą, kurį
prisiekdamas pažadėjai jų protėviams? Iš kurgi imsiu mėsos visiems šiems žmonėms? Juk jie pas mane eina, verkia ir sako: ‚Duok mums mėsos pavalgyti!‘ Aš vienas nepajėgiu nešti visų šių žmonių,
nes jie man per sunkūs“ (Sk 11, 12-14). Galiausiai Mozė prašys
sau mirties, kad baigtųsi jo nelaimė. Tokiame fone pasirodo
septyniasdešimt parinktų seniūnų, jiems suteikiama dalis Mozės dvasios
ir galia pranašauti.
Šis Skaičių knygos epizodas būna patrauklus
keliais atžvilgiais. Juo tradiciškai mėgaujasi sekmininkų
pakraipos krikščionys, kurie čia įžvelgia laisvai ir dosniai besiliejančios
Dievo Dvasios tikrumą. Brėžiama paralelė tarp šio įvykio, pirmųjų
Sekminių aprašymo Apaštalų darbų knygoje ir Šventosios Dvasios
Krikšto ar panašių į jį praktikų mūsų laikais. Kartais įsidrąsinama
tekste minimą pranašavimo galią tapatinti su vadinamąja kalbų
dovana arba glosolalija, kuri pasireiškia nerišliu, nesuprantamu
žodžių srautu. Taigi tarsi palaiminimas ekstazinėms būsenoms.
Kita vertus, Mozės dvasios padalijimas
seniūnams aiškinamas kaip religinės lyderystės ir autoriteto dovana
visai bendruomenei, nesuskirstytai į dvasininkus ir pasauliečius,
pašvęstuosius ir nepašvęstuosius. Dviejų nesankcionuotų pranašų
– Eldado ir Medado – atsiradimas, rodos, tik sustiprina požiūrį,
kad Dievo Dvasia neuzurpuojama ir nepririšama prie institucijos.
Argi ne tai turėtų reikšti ir paties Mozės šūksnis: „Tebūna visi VIEŠPATIES žmonės pranašai,
tesuteikia VIEŠPATS Savo Dvasios visiems!“ (Sk 11, 29). Iš tiesų,
demokratija ir lygiomis galimybėmis grįstos Bažnyčios programa.
Analogijų su nūdienos tikinčiųjų bendruomenėse
deklaruojamais siekiais, įžvalgomis ir idėjomis čia tikrai daug. Jų
tiek daug, kad imi nepasitikėti lyg yla iš maišo lendančiu atsakymu,
ką iš tiesų praneša šis tekstas ir kaip jis galėtų būti įkūnytas
šiandien. Antai velionis kardinolas Carlo Maria Martini siūlė
Popiežiui atrasti dvylika netradiciškai mąstančių katalikų ir
per juos gauti iššūkį ir atsinaujinimo galimybę visai pavargusiai
Vakarų Bažnyčiai. Bet ir vėl – anie charizmatiškieji Skaičių knygos
seniūnai ir netgi Eldadas su Medadu yra atėję ne iš kažin kur, bet iš
sąrašo, taigi iš institucijos, parinkti ir aprobuoti.
Pagaliau taip ir lieka neaišku, kokiu
būdu naujieji pranašai palengvino Mozės dalią ir išsprendė jo konfliktą
su murmančia tauta. Ar šis efektingas vienkartinis aktas (juk sakoma,
kad seniūnai netrukus liovėsi pranašavę) galėjo pagydyti izraelitų
aklumą? Lūžis Skaičių knygoje atsiras gerokai vėliau, suponuodamas
mintį apie naujos kartos atėjimą. Žinoma, gali sakyti, kad tai
irgi buvo anos Mozės dvasios padalijimo vaisius.
Pats Dievas,
atsiliepęs į Mozės skundą ir palengvinęs jo naštą, kartu žada duosiąs
visiems iki soties prisivalgyti mėsos – „per visą mėnesį, kol nebenorėsite
net pauostyti ir kol jums neįgris“ (Sk 11, 20). Pažadas tikrai
išpildomas, Viešpaties siųstas vėjas atpučia būrius putpelių –
jos krinta storu sluoksniu ant žemės šalia izraelitų stovyklos. Dieną
ir naktį žmonės rankiojo nukritusius paukščius. Bet kas tik paragavo
jų mėsos, krito negyvas, mat Dievas vėl buvo užsidegęs pykčiu ir baudė
žmones už jų godumą. Taip laukta malonė tampa pražūtimi. Įprastas
nusikaltimo ir bausmės mechanizmas ar likimo ironija, kurios autorius
tai kyla, tai leidžiasi debesyje? Ar to paties kartais nepasėta ir
seniūnų sueigoje?
Simpatiškiausias
Skaičių knygos puslapiuose vis dėlto lieka Mozė. Su savo nepalengvinta našta jis
užsispyręs stumia niekinę Izraelio armiją link Pažado Žemės ribų.
Keturiasdešimt metų pakeldamas ne tik amžinus murmėtojus,
bet ir savo Viešpatį, Kuris kitąsyk nei malonus, nei gailestingas.
II. Visame pasaulyje populiari televizijos
laida „Kas nori būti milijonierius?“
parodo, kad daugelis žmonių mėgaujasi tokia svajone – „nuo skudurų iki turtų“, ir
tikriausiai tikisi, kad jiems gali pasisekti.
Priešingai daugelio nuomonei, turtas yra
apgaulingas. Tyrimai rodo, kad didėjant pajamoms galioja mažėjančios
grąžos dėsnis: užuot leidę žmonėms gyventi patogiau, vis daugiau daiktų
neteikia didesnio džiaugsmo. Prasmingi santykiai, pasitenkinimas darbu ir
tikslingas gyvenimas paprastai daugiau prisideda prie laimės, nei turtas. Geriausi
dalykai yra nemokami, pavyzdžiui, meilės žodžiai, šypsena, atidi ausis,
paprastas maloningumas, priėmimas, pagarba, užuojauta ir tikra draugystė.
Dar brangesnės yra Dievo suteiktos dovanos:
tikėjimas, viltis, išmintis, kantrybė, meilė, pasitenkinimas ir daugelis kitų
palaiminimų, kurie ateina per Jo Dvasios buvimą mūsų gyvenime. Ironiška,
kad, nors daugybė krikščionių pritaria šiems dalykams, jų kasdienis gyvenimas
rodo, kad savanaudiškumas dažnai ima viršų. Šią savaitę tyrinėsime, kad godumas
yra didelė klaida, kupina siaubingų pasekmių.
Apaštalo Jokūbo 5 skyrius prasideda galingai:
„Nagi dabar jūs, turtuoliai, verkite
ir raudokite dėl jūsų laukiančių negandų!“ (Jok 5, 1). Neabejotina, kad
tai turėjo patraukti skaitytojo dėmesį.
Apaštalas priminė turtingiesiems apie turtų
laikinumą ir ragino tuos, kurie atkakliai įsikibę į savo turtus, „verkti ir raudoti“. Tarsi artėjantis
teismas jiems vyksta jau dabar. Tai kartokime ateinančią savaitę, prisimenant
dievišką atpildą už nedorėlių perteklių, kuris būdingas laikotarpiui prieš pat
Kristaus atėjimą (žr. Lk 17, 27-29; 2 Tim 3, 1-2; Apr 18, 3. 7). Panašus
nusistatymas būdingas paskutiniųjų laikų Dievo Bažnyčiai (Apr 3, 17). Įdomu
tai, kad Jok 5, 1 graikų kalbos žodis, išverstas – „negandų“, kilęs iš to paties žodžio, kuriuo Laodikėja nusakyta
kaip apgailėtina (Apr 3, 17), šaknies.
Pasaulyje
labai daug neteisybės, ypač
ekonominės neteisybės. Kartais labai sunku suprasti, kodėl kai kurie
žmonės praturtėja išnaudodami vargšus, ir dar blogiau, kodėl turtuoliai,
atrodo, nesulaukia teisingumo!
Senojo Testamento pranašų knygose užrašytas
susirūpinimas teisingumu ir pažadas, kad Dievas veiks ir įvykdys teisingumą.
Tačiau neatrodo, kad dėl šios tvarios ir nusistovėjusios vilties laukti Dievo
įsikišimo būtų lengviau. Pavyzdžiui, rašydamas vyraujančio atsimetimo tarp
Dievo tautos laikotarpiu, kai Babilonas didžiavosi savo galia ir gerove,
pranašas Habakukas klausė Dievo aktualių klausimų (žr. Hab 1, 2-4. 13-14).
Trumpai atsakydamas, Dievas paragino pasitikėti Juo ir šiek tiek palaukti (Hab
2, 2-4). Būtent tai pranašas ir padarė (žr. Hab 3, 17-18).
Kokia neteisybė paskatina jus „užvirti“ ir degti iš pykčio bei
pasipiktinimo? (O neteisybės yra daug daugiau nei jūs žinote!) Aišku, mes
turime padaryti viską, ką galime, kad sumažintume neteisingumą, kaip mes
galime išmokti pasikliauti pažadu, kad kažkaip, kai viskas baigsis, Dievas
įvykdys teisingumą?
Supuvęs
lobis, kandžių sukapoti drabužiai ir net surūdijęs sidabras ir auksas – mes
turime apsvarstyti šį vaizdą
blaiviai, kai mūsų planeta to nenutuokdama nesulaikomai skrieja link žlugimo.
Pasaulio ekonomiką visada, atrodo, ištinka
tai viena, tai kita krizė; net „geri“
laikai, kai jie ateina, yra trumpi ir jie visada ateina po
nuosmukio. Bet koks ekonominis stabilumas ir ramybė, kuriuos gali pasiūlyti
pasaulinė rinka, yra trumpalaikiai ir dažniausiai tik įsivaizduojami. Skirtumui
tarp turtingų ir neturtingų didėjant, auga ir nepasitenkinimas bei nestabilumas.
Tokios buvo aplinkybės, kai rašė Jokūbas. Vargšai grimzdo vis į didesnę
neviltį, o turtingieji vis labiau netoleravo skurstančiųjų padėties.
Anksčiau ar vėliau, žemiškas turtas
netenka savo blizgesio. Mes suvokiame turto ribas, o gal net ir tamsiąją
turto pusę. Pinigai turi savo vietą, bėda, kai žmonės skiria turtams
netinkamą vietą.
Jokūbas
rašė, kad surūdijęs auksas ir sidabras liudys prieš turtuolius (Jok 5, 3). Nors šis įspėjimas užrašytas
paskutiniųjų laikų kontekste, mintis turėtų būti aiški: svarbu, kaip mes
naudojame mūsų pinigus. Ėdančios ugnies vaizdas skirtas pažadinti mus, kad
suvoktume sprendimų, susijusių su mūsų pinigais, rimtumą. Ar mes krauname
turtus, kurie galiausiai sudegs, ar mes krauname lobį Amžinybei? (žr. Lk
12, 33-34).
Kruopščiai pagalvokime apie savo požiūrį į
pinigus ir kaip pastarasis veikia mūsų santykius. Viską apgalvojus, ką galime
pasakyti apie tai, kaip mes naudojate pinigus?
Jokūbo laiške paminėti įvairūs turtingi
asmenys, įskaitant turtingus pirklius, kurie sunyks savo keliuose
(Jok 1, 11), verslininkus, kurie tampė vargšus po teismus ir taip siekė
apsaugoti savo investicijas (Jok 2, 6), ir žemvaldžius, nusukusius
darbininkų užmokestį (Jok 5, 4). Šios eilutės apibūdina turtuolius
neigiamai, paisant jų elgesio praeityje, dabartinio nusistatymo ir ateities
bausmės. Šie žmonės iš esmės krovėsi turtus (Jok 5, 3) vargšų
sąskaita.
„Štai
šaukia jūsų laukus nuvaliusių darbininkų užmokestis, kurį jūs nusukote, pjovėjų
aimanos prasiskverbė į Galybių Viešpaties ausis“ (Jok 5, 4).
Palyginkite su Kun 19, 13; Įst 24, 14–15; Jer 22, 13. Koks svarbus principas
čia akivaizdus ne tik šiame kontekste, bet apskritai, kaip mes elgiamės su
aplinkiniais?
Bibliniais
laikais Izraelyje, kai buvo mokama alga, daug, jeigu ne dauguma darbuotojų naudojo šias pajamas pirkti maisto
savo šeimoms. Algos sulaikymas dažnai reiškė, kad šeimai teks alkti.
Todėl šis klausimas, kurį Jokūbas čia sprendė, yra labai rimtas.
Nestebina, kad Jokūbas griežtai pasisakė
prieš tuos, kurie sulaikydavo darbo užmokestį darbininkams. Nevalia nieko
apgaudinėti, bet kai turtingas asmuo kraunasi turtą vogdamas iš vargšų, tai
yra nuodėmė ne tik prieš vargšą, bet prieš patį dangų. Ir, kaip rašė
Jokūbas, apgavikas bus teisiamas Dievo laiku!
„Su
turtais tenka ir didelė atsakomybė. Turtų kaupimas neteisingais svarsčiais,
apgavyste, našlės ir našlaičio engimu arba skurstančiųjų poreikių nepaisymu
galų gale lems teisėtą atlygį, kaip užrašė įkvėptas apaštalas: ‚Nagi dabar jūs, turtuoliai, verkite ir
raudokite dėl jūsų laukiančių negandų!‘“ (E. Vait, Liudijimai
Bažnyčiai, 2 t., 682 p.).
Senovės pasaulyje vyravo nustatyto turto
samprata: jei tam tikrų žmonių turtas padidėjo, kitų turtas turėjo sumažėti.
Kitaip tariant, turtuolis galėjo lobti tik todėl, kad vargšai skurdo. Turto
„sukaupimas“ nedarant
neigiamo poveikio kitų turtui, atrodo, yra gana šiuolaikiška idėja. Kai
kurie netgi teigia, kad turtingiesiems turtėjant, jie gali padėti praturtėti
vargšams. Kita vertus, atsižvelgiant į išsivysčiusių ir besivystančių šalių
konkurenciją dėl vis mažėjančių išteklių, gerovės kūrimo ribos gali atrodyti
vis aktualesnės. Taigi gerovės ir nelygybės problema vis dar siautėja net ir
šiandien.
Vienas iš
geriausiai žinomų Jėzaus palyginimų, susijusių su nelygybės klausimais, yra
palyginimas apie turtuolį ir Lozorių
(žr. Lk 16, 19-31). Jėzaus laikais daugumai žmonių pasisekdavo, jei jie
turėdavo dvejus drabužius ir kartą per metus galėjo puotauti. Palyginime
turtuolis „vilkėjo purpuru bei
ploniausia drobe [brangiausi drabužiai] ir kasdien ištaigingai puotaudavo“ (Lk 16, 19). Vargšas
Lozorius, nepaisant to, kad gulėjo prie turtuolio rūmų vartų, turėdavo maldauti
trupinių.
Priešingai paplitusiai nuomonei, šiame
palyginime dėmesys yra sutelktas į šį, o ne pomirtinį gyvenimą. Tiesą
sakant, graikiškame tekste visiškai neužsiminta apie „dangų“ ir „pragarą“.
Palyginime ir turtuolis, ir Lozorius yra pavaizduoti toje pačioje vietoje (Lk
16, 23) – kape (hadas). Juos atskyrusi bedugnė simbolizuoja
tai, kad žmogui mirus, jo amžinas likimas yra nekeičiamas. Todėl labai
svarbu, kaip mes elgiamės su žmonėmis šiame gyvenime. Nėra būsimojo gyvenimo,
kuriame mes galėtume padaryti tai, ko mums nepavyko atlikti šame gyvenime: „Kas nemyli savo brolio, kurį mato, negali
mylėti Dievo, kurio nemato“ (1 Jn 4, 20).
Blogai
pasielgęs asmuo paprastai mėgina išvengti atsakomybės. Dažnai žmonės mėgina tai daryti primesdami
atsakomybę kam nors kitam, įskaitant nukentėjusį asmenį. Žudikai teisina
save prisidengdami savigyna arba blogu auklėjimu. Teigdami, kad
juos suviliojo, seksualiniai prievartautojai kaltina aukas. Išsituokę vyrai ir
žmonos dėl iširusios santuokos paprastai kaltina sutuoktinį. Nužudžiusieji
krikščioniškojo tikėjimo kankinius kaltino juos erezija. Jėzus perspėjo
Savo mokinius: „ateis valanda, kada
jūsų žudikai tarsis atlieką šventą pareigą Dievui“ (Jn 16, 2). Tiesą
sakant, mes tikime, kad ir Jokūbas buvo nužudytas dėl savo tikėjimo.
Atsižvelgiant į tai, Jokūbo žodžiai yra dar svaresni: „Jūs pasmerkėte ir nužudėte Teisųjį; Jis jums nesipriešina“ (Jok
5, 6 ).
Kiek
kartų mes pasmerkėme kitą, o vėliau supratome, kad iš tiesų mes buvome neteisus.
Ypač atidžiai pagalvokime apie
paskutinį sakinį šiame tekste. Ar tai reiškia, kad mes tiesiog turime leisti
žmonėms mus „trypti“?
Kita vertus, kiek kilo barnių, kurių niekada nebūtų buvę, jei mes nebūtumėme
pasipriešinę. Ką reiškia Jėzaus žodžiai atsukti kitą skruostą (Mt 5, 39)?
Tyrinėjome, kad Jokūbas nemažai rašė apie
turtuolius ir vargšus. Reikėtų nepamiršti, kad Jokūbas niekada nesmerkė
turtingųjų dėl to, kad jie turi daug turto. Dievui rūpi jų nusistatymas
ir elgesys. Be to, tik tai, kad žmogus nėra turtingas, nereiškia, jog
Dievas iškart myli tokį žmogų. Karalystę
paveldės „turintys vargdienio
dvasią“ ir „turtingi tikėjimo“
(Mt 5, 3; Jok 2, 5). Šios vidinės savybės gali neturėti nieko bendra su mūsų
ekonominėmis aplinkybėmis. Nors, kita vertus, gali. Tie, kurie yra turtingi ir
nieko nestokoja (Apr 3, 17), gali būti labiau nuskurdę dvasiškai nei jiems
atrodo. Dievas įspėjo Izraelį saugotis, kad atvykus į kraštą ir suklestėjus
žydai nepamirštų, jog visus gerus dalykus, kuriais jie mėgavosi, davė Dievas,
įskaitant „galybę būti turtingam“
(Įst 8, 11-18).
„Pinigai turi didelę vertę, nes gali padaryti
daug gero. Dievo vaikų rankose jie yra maistas alkaniems, gėrimas
trokštantiems ir drabužiai nuogiems. Jie gali apsaugoti kenčiančius ir
padėti sergantiems. Tačiau pinigai ne vertingesni už smėlį, jei jie
nepanaudojami gyvenimo poreikiams patenkinti, neteikia džiaugsmo kitiems ir
neplečia Kristaus darbo.
Sukauptas turtas yra ne tik bevertis, jis
gali tapti prakeiksmu. Šiame gyvenime tai spąstai sielai,
nes jie atitraukia mūsų meilę nuo dangiškų turtų. […].
Tas, kuris suvokia, kad jo pinigai yra iš
Dievo gauti ‚talentai‘, naudos juos taupiai ir jaus pareigą taupyti,
kad galėtų dalytis su vargstančiais“ E. Vait, Paslėpti lobiai, 316 p.).
„Turtuolis
valdo vargšus, o kas skolinasi, tas tampa skolintojo vergu“ (Pat 22,
7). „Daug šeimų skursta, nes išleidžia
pinigus vos juos gavusios. […] Prasiskolinimas
yra vienas iš šėtono tinklų, kuriuos piktasis paruošia sieloms“ (E.
Vait, „Adventist Home“, 392 p.). Ar padėjimas žmonėms išsivaduoti iš skolos, ar
išvengti prasiskolinimo yra Gerosios Naujienos nešimo vargdieniams dalis? (Lk
4, 18). Kodėl taip arba kodėl ne?
Kaip mes galime žinoti, ar pinigai
tarnauja mums, ar mes tarnaujame pinigams? (žr. Lk 16, 10-13).
Ekonominiai skirtumai yra visur. Kai kurie
žmonės turi 2, 3, net 4 ar daugiau prabangių namų, o kiti yra laimingi
radę kelis medienos gabalus ir surentę sau pastogę. O kaip dėl tų nutukusiųjų,
kai visame pasaulyje yra vaikų, kurie eina miegoti alkani? Kai kurie
teigia, kad galima atimti iš turtingųjų ir duoti daugiau vargšams. Kiti teigia,
kad turtingiesiems turtėjant, jie gali padėti „ištraukti“ vargšus iš skurdo. Kaip mes, krikščionys, padedame
spręsti skurdo problemą? Ką turėtume padaryti, kad padėtume, ir ko neturėtume
daryti?
III. Šio sekmadienio Evangelijos ištraukoje gali
susidaryti įspūdis, kad evangelistas Morkus sąmoningai nori sumenkinti
apaštalų įvaizdį…
Praėjusį
sekmadienį girdėtoje Evangelijos
ištraukoje kur buvo kalbama, kaip mokiniai susilaukė Jėzaus priekaištų dėl
kvailų ginčų, kuomet vienas kitam mėgino įrodinėti, kuris iš jų yra pats
svarbiausias. Girdint šio sekmadienio Evangelijos žodžius, sunku
atsikratyti minties, kad netgi po Jėzaus išaiškinimo situacija nė kiek
nepagerėjo.
Girdint
apaštalų nusiskundimą, niekaip neįmanoma suprasti, kuo jiems taip nepatiko
žmogus, kuris Jėzaus vardu išvarinėjo demonus. Gal jis buvo viešas nusidėjėlis? Gal jis pats sau prisiskyrė visus
nuopelnus? Gal elgėsi ne pagal Mokytojo nurodymus? Iš tiesų nebuvo nieko
panašaus: minimas egzorcistas veikė Jėzaus Vardu, ir tik Jam skyrė
visus nuopelnus. Evangelistas, nevyniodamas žodžių į vatą, mums pateikia
dvylikos apaštalų pretenzijas: „Mes
jam draudėme, nes jis nepanoro eiti su mumis“ (Mk 9, 38)…
„Griaustinio
sūnui“ Jonui nepatiko toks elgesys. Jis nori „įvesti tvarką“. Toks perdėtas uolumas gali kilti iš pavydo, kuris
tyko užklupti ir labai pamaldžius žmones, kai susvyruoja artimo
meilė, žmonės pradeda vieni kitiems pavydėti, ne tik pinigų, sėkmės, sveikatos,
grožio ar pažinčių, bet ir Dievo palankumo. Kai tik žmogus pradeda save
pernelyg gerai vertinti, nusprendžia, kad Dievui tarnauja geriausiai, jam
atrodo, kad jis geriau už visus garbina Dievą, tuomet pavydui atsiveria tiesus
kelias į širdį, kurioje nelieka vietos artimui.
Ne vienas matėme televizijos laidą ,,Grožio fabrikas“, o dabar ir ,,Didieji pokyčiai“, kur žmonėms
atliekamos plastinės chirurgijos operacijos, ištaisant kūno ar veido defektus,
po kurių pacientai grįžta į savo šeimas, į darbo kolektyvus lyg naujai
atgimę, linksmi, pasikeitusiais veido bruožais, atjaunėję... Aišku, tie
pasikeitimai tik išoriniai.
Viena
mergina po kreivos nosies korekcijų taip ir pasakė: ,,Aš gimiau iš naujo!“
Ir tai nuostabūs ir džiuginantys faktai, kad mūsų plastinės chirurgijos
specialistai daro tokius stebuklus. Ar nenuostabu matyti pakeistus,
ištaisytus, anksčiau buvusius sudarkytus ir deformuotus veido bruožus – nosį,
ausis ar kitas kūno dalis?
Bet patikėkit – dar nuostabiau
pamatyti buvusio nusikaltėlio, vagies ar narkomano pakeistus charakterio
bruožus – nuolankumą, paslaugumą, meilę ir gailestingumą vietoj buvusių
bjaurių būdo bruožų – išdidumo, žiaurumo, egoizmo, nekalbant jau apie fizinius
nusikaltimus…
Ar ne stebuklas – gero būdo žmogus?! Tokia
metamorfozė, gimti iš naujo, galima tik pakviečiant Jėzų Kristų į savo širdį.
Todėl nesistebėkit, jog sakau: „… jums
reikia atgimti iš aukštybės“ (Jn 3, 7). Taip vienam žmogui, vardu Nikodemas,
prieš du tūkstančius metų gyvenusiam Izraelio mokytojui, pasakė Visatos
Viešpats, Jėzus Kristus. Tas Pats Jėzus, anuo metu gyvenęs ir buvęs paprastu Žmogumi,
tokiu, kaip jūs ir aš, bet daręs nepaprastus darbus – prikeldavęs mirusiuosius,
išgydydavęs raupsuotuosius, ataugindavęs kūno dalis, tik daręs tai be chirurginio
skalpelio…
Sakydamas, kad „jums reikia atgimti iš aukštybės“, Jėzus turėjo omeny gimimą
į nematomą dvasinį pasaulį mums dar būnant šiame mirtingame kūne.
Gimimas iš naujo, tai ne bilietas į TV šou ,,Kelias į žvaigždes“ ar dar kur nors. Šis gimimas, tai kelio
į Amžinybę pradžia; tai bilietas, ant kurio užrašytas klausimas – „kur tu praleisi amžinybę?“ Ir į šitą
klausimą tu turi atsakyti dar būdamas šioje gyvenimo skaistykloje, vardu Žemė.
Iš tiesų šis apaštalų nepasitenkinimas
tapo ir tam tikra ateities krikščionių gyvenimo išraiška, kai kelionę
Jėzaus pėdomis, tikintieji įsivaizduoja ne kaip ėjimą su Jėzumi, bet ėjimą
su „jais“. Bažnyčios
istorijoje galima rasti nemaža pavyzdžių, kai Bažnyčia buvo pakeista tuo
geru, bet šiuo atveju netinkamu žodeliu „mes“. Be abejo, mes esame Bažnyčios nariai, tačiau savo
nuomonės negalime iškelti virš visų ir prabilti visos Bažnyčios vardu.
Bažnyčios centre yra Kristus ir Bažnyčia visus veda pas Kristų, tuo
tarpu atsiradusi pretenzija, kad „visi
būtų kaip mes“, veda į tuščią ir liūdną savęs pačių garbinimą.
Bendruomenė, reikalaujanti, kad visi sektų jos pavyzdžiu, kėsinasi savimi
pakeisti Priskėlusįjį, netgi savo pasekėjų neveda pas Viešpatį, bet tik į
savo bevaisę pirmenybę.
Kaip tik todėl Mokytojas iš Nazareto ir
pasiūlė išsilaisvinimo kelią, kad būtų įveiktas papiktinimas, ir mokiniai
patirtų priklausomybės Viešpačiui pilnatvę.
Visų pirma reikia pašalinti kliūtis pas
Viešpatį ateiti kitiems, Jėzaus žodžiais tariant „mažutėliams“, nebūti papiktinimu jiems, trokštantiems tikėti,
tegul ir ne visuomet taip, kaip tikėjimą išgyvename mes. Apskritai vertėtų
pamėginti įvertinti savo, kaip krikščionių, gyvenimą, suprasti, ar
jis žavi, pritraukia, sudomina, ar priešingai: atstumia, kelią pasibjaurėjimą mūsų
artimiesiems. Šiuo atveju tenka kalbėti tikrai ne vien apie maldos gyvenimą
ar tikėjimo praktiką. Krikščionio uždavinys yra kur kas didesnis: parodyti
visiems Prisikėlusįjį ir savo pavyzdžiu atvesti pas Jį. Kažin, ar tikrai
galėtume paliudyti, kad mūsų santykis su mirtį nugalėjusiu Viešpačiu,
pasireiškiantis optimizmu, noru padėti, meile ir nuoširdumu, atsispindi mūsų
kasdieniniuose darbuose?
Kito išsivadavimo – kur kas svarbesnio –
reikia mums asmeniškai. Mums reikia išlaisvinti savo dvasią, pašalinti visas
kliūtis, sulėtinančias mūsų asmeninę pažangą, drumsčiančias žvilgsnį ir
verčiančias suabejoti siekiamu tikslu.
Ar tikrai šis klausimas toks svarbus? Jėzus
sakė: „Jei tavoji ranka gundo tave
nusidėti, nusikirsk ją!“ (Mk 9, 43). Bum! Rankos nebėra.
„Ir jei
tavoji koja veda tave į nuodėmę, nusikirsk ją, nes tau geriau luošam
įžengti į gyvenimą, negu su abiem kojom būti įmestam į pragarą…“ (Mk 9, 45). Ir patikėki, Jėzus ne tik
gerai žinojo, ką sakė, bet Pats buvo visiems pavyzdžiu. Tikrai, kad geriau
eiti be kojos, rankos ar be akies, bet į Dangų, nei išdailintu, išpuoselėtu
kūnu į pragarą, kur po penkių minučių suprastum, kas yra kas, bet, deja,
bilietas tik į vieną pusę...
Gimti iš
naujo, tai esminė sąlyga, norint
tapti Dievo vaiku, būti Jo Šeimoje ir aišku, girdėti Tėvo balsą,
suprasti aplinką, kurioje gyveni ir augti dvasiškai.
Pirmasis
žmogaus gimimas – fizinis, kai žmogus gimsta iš motinos įsčių, ir tai nusisukęs nuo Dievo, – tokia visų
žmonių pradžia, bet yra ir pabaiga. O tarp pradžios ir pabaigos yra raidos
etapas – kelias, kuriuo žmogus turi praeiti.
„Taigi,
mano mylimieji, <…>, taip darbuokitės savo išganymui su baime
ir drebėdami“ (Fil 2, 12). Todėl taip svarbu keliauti
teisinga kryptimi!
O kas eina be Jėzaus, tas aklas ir eina
prakeikimo keliu, nes gimstame prakeikti ir tai Adomo nuodėmės pasekmė:
„Todėl, kaip per vieną žmogų nuodėmė
(mirtis) įėjo į pasaulį <…>,
taip ir mirtis (nuodėmės
pavidalu) prasiskverbė į visus žmones…“
(Rom 5, 12).
Tą dieną, kai Adomas nepakluso Dievo Įsakymui
nevalgyti nuo medžio pažinimo gero ir blogo, turbūt, kad įtiktų Ievai, jis mirė
dvasiškai. Atpildas už nuodėmę – mirtis, (Rom 6, 23).
Amžiną Gyvenimą, kuris buvo duotas Adomui nuo
jo sukūrimo pradžios, pakeitė dvasinė, o po to ir fizinė mirtis. Taip Adomas,
įgavęs šėtoniškų bruožų, perdavė juos visai žmonijai.
Ir tai dar ne viskas – žmogui mirus, jo
fizinis kūnas supūva. O siela ir dvasia, kaip su jomis? Jos nemirtingos,
štai kas svarbiausia! Ir keliai po kūno mirties tik du – į Dangų pas Tėvą
arba į pragarą, į amžiną ugnį.
Antrasis gimimas – gimimas iš naujo,
iš Dvasios per Jėzų Kristų, tai perėjimas iš prakeikimo į palaiminimą – kas
negims iš naujo, negalės regėti Dievo Karalystės (Jn 3, 3). Tai Jėzaus ištarti ir Jo mylimiausio mokinio Jono
užrašyti žodžiai, kuriais verta tikėti.
Biblinis atgimimas, tai – žmogaus perėjimo iš
mirties į gyvenimą, – procesas. Ir šis atgimimas iš naujo neįvyksta
per vieną dieną, pakvietus Jėzų į širdį. Tai viso žmogaus gyvenimo kelio,
o jei norit, tai tikinčiojo Kristumi maratono tikslas bei trokštamas
rezultatas – nevystantis vainikas (1 Kor 9, 24-25).
Iki naujo atgimimo Kristuje žmogaus
dvasia Dievui yra labai tolima, ji – mirusi dėl to, kad mirtis yra
at(si)skyrimas nuo gyvenimo ir Dievo. Žmogaus dvasia mirusi ir dėl to
nesugeba bendrauti su Dievu. Tokią dvasią valdo arba siela, pavergusi ją
jausmais, idėjomis ir įsivaizdavimais (iliuzijomis), arba ją stimuliuoja (tokią
mirusią dvasią) ir veda į vergystę aistros bei kūniški įpročiai.
Žmogaus dvasia turi būti atgaivinta jau vien
dėl to, kad gimsta negyva, kaip neišnešiotas kūdikis. Gimimas iš naujo,
apie kurį kalbėjo Kristus su Nikodemu (Jn 3, 1-10), yra naujas žmogaus dvasios gimimas. Ir,
aišku, tai ne tai ne fizinis gimimas, apie kurį galvojo Nikodemas, ir ne
sielinis. Šis naujas gimimas įlieja į žmogaus dvasią Dievo gyvybę. Kadangi Kristus
išpirko mūsų sielą ir sugriovė kūniškos tvirtovės principus, mes, susijungę su
Juo, tampame Kristaus Prisikėlimo dalyviais. Naujas gimimas įvyksta žmogaus
dvasioje ir jis neturi nieko bendro su siela ir kūnu...
Toks išsivadavimas įmanomas ne kapojant
rankas ar kojas, bet veikiant Šventajai Dvasiai. Jėzaus minima ranka, kurią reikia nukirsti,
veikiau reiškia mūsų troškimą turėti ir įsigyti, koja, su kuria tektų atsisveikinti, tikriausiai reikštų atitolimą
nuo Jėzaus kelių, o akis,
kurią reiktų išlupti, matyt būtų tai, kas žvelgia tik į savo geidulius ir
gyvenimo prasmės ieško ne Evangelijoje.
Paradoksalu, tačiau Jėzus tokius griežtus
nurodymus davė ne tiems, „kitiems“,
„mažutėliams“, bet saviesiems,
tiems, kurie jaučiasi einą kartu…
Šiandien Šv. Mišiose atneškime savo širdis
Viešpačiui, prašykime Jį išlaisvinti mus iš puikybės bei priešiškumo savo
broliams ir seserims Kristuje. Prašykime Jėzaus pripildyti mus pagarbos
Bažnyčiai, kurią sudaro tokie įvairūs, skirtingomis Dvasios dovanomis
apdovanoti žmonės. Jėzus niekuomet neriboja Savo dosnumo. Vieniems Jis
duoda užtarimo, kitiems tarnavimo ligoniams bei vargšams dovaną. Vieni tyrinėja
Šventąjį Raštą, kiti turi išgydymo ar dvasių skyrimo dovaną. Tačiau visus šiuos
skirtumus vienija viena tiesa: esame vienas Kūnas, kilęs iš Jėzaus meilės
bei Jo gailestingumo. Visi kartu galime šlovinti Viešpatį.
Šventoji
Dvasia, ateik ir
išlaisvink mane iš visų kliūčių vienybei, kurios Tu trokšti visai
Bažnyčiai. Jėzaus Kryžiaus galia sugriauk visas Kristaus Kūną skiriančias
sienas, kad pasaulis įtikėtų!
Amen.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą